Šta je HACCP sistem?
HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) – Sistem bezbednosti hrane je sistem za identifikaciju, ocenjivanje i kontrolu opasnosti od značaja za bezbednost hrane. HACCP je sistem upravljanja u kome se bezbednost hrane razmatra kroz analizu kontrolu fizičkih, hemijskih i bioloških opasnosti (hazarda) od ulaznih sirovina, rukovanja, proizvodnje, distribucije i konzumiranja krajnjeg proizvoda. HACCP sistem se sastoji od dve celine:
- HA - analize rizika i
- CCP (Critical Control Point) - identifikacije opasnosti u svakoj fazi proizvodnje hrane i procenu njihove štetnosti po ljudsko zdravlje. CCP - kritične kontrolne tačke predstavlja sistem kontrole svih kritičnih tačaka u procesu rukovanja hranom u kojima se može sprečiti, eliminisati ili svesti na prihvatljiv nivo, rizik po sigurnost hrane.
Osnovni principi primene i unapredjenja HACCP sistema su:
- analiza rizika – identifikacija rizika (fizičkih, hemijskih I bioloških) u cilju njihove eliminacije ili svodjenja na prihvatljiv nivo;
- identifikacija kritičnih kontrolnih tačaka– tačke u procesu rukovanja hranom u kojima se potencijalni rizici mogu kontrolisati;
- uspostavljanje kritičnih granica na kritičnim mestima– za svaku definisanu opasnost je potrebno označiti kritične granice (razdvojiti prihvatljivo od neprihvatljivog);
- postupci nadzora– uspostavljanje sistema stalnog nadzora zadatih kontrola;
- korektivni postupci – aktivnosti koje treba preduzeti ukoliko nadzor pokaže da kritične kontrolne tačke nisu pod kontrolom;
- procedura verifikacije – uspostavljanje postupka za proveru HACCP sistema kroz sistem paralelnih provera kako bi se osiguralo ispravno funkcionisanje glavnih delova sistema;
- priprema dokumentacije – sistem dokumentovanja svih operacija postupka upravljanja hranom.
Koristi od primene HACCP principa
- Uspostavljanje sistema preventivnog delovanja u cilju osiguranja bezbednosti hrane u svakom delu procesa proizvodnje i distribucije;
- uskladjnost poslovanja u rukovanju hranom sa zakonskim zahtevima;
- stičete poverenje korisnika Vašeg proizvoda te time povećavate konkurentnost na tržištu;
- povećavate mogućnosti proširenja tržišta za vaš proizvod;
- povećanje mogućnosti za efikasno uvođenje novih tehnologija i proizvoda;
- poslovanje u skladu sa konceptom društveno odgovornog poslovanja.